рус | укр

Освітлення повинне надавати саду хвилюючу красу. Якщо світла недостатньо або надмірно багато, воно стане непривабливим і різким. Зазвичай невдалий варіант освітлення саду тільки погіршує картину, помітно спотворюючи пейзаж і стомлюючи зір. Щоб цього не відбувалося, варто дотримуватися певних правил і прийомів.

Для створення цілісної картини саду бажано використовувати світильники з однаковими за кольором джерелами світла. Адже на стиках використання світильників з теплими і холодними тонами людина зазвичай відчуває психологічний дискомфорт.Знизити загальний контраст освітлення можна за рахунок застосування більшої кількості ламп з меншою потужністю. При цьому слід остерігатися типово міських ламп (натрієвих, ртутних), які спотворюють колір. І, звичайно, не варто вирішувати всі поставлені завдання, використовуючи тільки один тип ліхтарів.

У зоні декоративного освітлення потрібно прагнути до створення м'якої розсіяної картини. Навіть у зонах функціонального освітлення слід уникати засліплюючого ефекту світильників. Наприклад, при використанні ліхтарів у стилі «ретро» потрібно купувати світильники висотою не менше трьох метрів з лампами середньої потужності і матовими плафонами.

При виборі схеми розстановки світильників можна слідувати різним стратегіям. Для парадної зони в регулярному стилі підійде симетрична схема розташування світильників, при якій створюється відчуття спокою та рівноваги. Рівномірно встановлені ліхтарі у алеї позначать і підкреслять цей ефектний прийом планування.І, звичайно, ставлячи за допомогою світильників певний ритм, можна об'єднати розрізнені елементи саду в єдину картину. Якщо  ділянка саду, яка освітлюється,  виконана в ландшафтному стилі, то асиметричним освітленням можна підсилити відчуття руху і постійної зміни вражень.

А ще за допомогою світла легко підправити денний краєвид, який в чомусь не влаштовує господарів. Залишивши темними одні об'єкти і освітив інші, можна створити гармонійну вечірню картину саду і навіть приховати сусідські споруди, що нависають над парканом. І, звичайно, треба подбати про те, щоб включати кожну групу світильників було зручно, щоб електровимикачі завжди були під рукою. Наприклад, якщо ділянка на схилі, то освітлення доріжок і ступенів краще включати з будинку або від входу на дільницю. Приїхавши увечері на дачу, вам не доведеться дертися по сходах упітьмі, достатньо буде повернути вимикач біля хвіртки. Вимикач, встановлений у будинку, також зручний, припустимо, вам необхідно пройти по саду або зустріти гостей після заходу сонця. А ось підсвічування ставка чи квітника в зоні відпочинку краще включати з альтанки або павільйону, розташованого неподалік.

Ось найбільш поширені ефекти підсвічування, які ландшафтні дизайнери запозичили у театральних художників.

Заливаюче освітлення. Воно використовується для створення рівномірного світлового середовища, тому використовується в місцях скупчення людей - на парковці для автомобілів, на спортивному і дитячому майданчику і в інших місцях. Зазвичай заливаюче освітлення візуально зменшує простір, тому на невеликих ділянках (до 10 соток) їм практично не користуються. При створенні рівномірного освітлення світильники встановлюють на висоті від 2 до 8 м на опорах або кріплять до будинку. При цьому дуже важливо дотримувати норми освітленості і уникати ефекту засліплення. Бажано використовувати світильники з матовими плафонами або рефрактор.

Фронтальне підсвічування. Це коли потоки світла ллються спереду на об'єкт, що однаковою мірою висвітлюють всі його елементи. При цьому падаючі тіні залишаються поза полем зору, а власних тіней мало. Від цього об'єкт або простір здаються досить плоскими і перевантаженими деталями, які скоріше представляються недоліками, ніж перевагами. Щоб не зіпсувати світлову картину, цей ефект в саду потрібно застосовувати дуже обережно.

подсветка сверхуПідсвічування зверху. Характер відблисків, що утворюються при такому розташуванні світильників, близький до природного освітлення, але набагато сильніше за інтенсивністю. Оскільки в полі дії потрапляє поверхню землі, то зазвичай в цілому складається баланс між світлом і темрявою, що панує на прилеглій території.

Підсвітка знизу. Деякі об'єкти здатні привернути увагу своїми помітними якостями тільки в потоках світла, спрямованого знизу. Таке «протиприродне» світло дозволяє виявити те, що малопомітно або навіть зовсім невидимо вдень. Вночі при такому підсвічуванні незвично виглядають ряболисті, жовтолістні дерева та чагарники. Листя набувають соковитістого забарвлення і прозорості, навіть стають помітні визерунки з прожилок. Контурне або силуетне підсвічування (контрове світло). Потік світла направляють на об'єкт ззаду і знизу, тому той, що дивиться, бачить лише його графічне зображення. Темний контур виділяється на освітленому тлі, і при цьому колір і фактура, наприклад зелені, стають не чіткі. Ефект контрового освітлення буває затребуваний при демонстрації рослин з незвичайним габітусом (ялина змієподібна, ліщина Канторта, верба Матсудана та ін.) При цьому саме джерело світла обов'язково потрібно приховати.

Бічне підсвічування по дотичній. Потік світла направляють на об'єкт з бічного напрямку по дотичній. При цьому утворюється виразна світлотінь. Чергування освітлених і неосвітлених ділянок дає уявлення про глибину простору і протяжності об'єкта. Таким ковзаючим світлом користуються при висвітленні стрижених живоплотів, витягнутих композицій з рослин, групових посадок хвойних з чіткими геометричними формами (кулястими, пірамідальними, колонновіднимі та ін.)

Пересекающийся светСвітло, що перетинається. Об'єкт висвітлюють з двох сторін. При цьому виявляються не тільки особливості освітлюваної композиції на передньому плані, але вона в цілому пом'якшується. Цей ефект в саду може бути дуже привабливим.

Затемнення. На відміну від фронтальної підсвічування, яку теж виконують установкою світла перед об'єктом, затінення досягається за рахунок визначення правильного відстані і висоти розміщення освітлювальної апаратури. Щоб отримати потрібну ступінь затінення, перед монтажем обладнання необхідно проводити додаткову настройку використовуваних освітлювальних приладів.